9 eenvoudige TIPS...om in je dagelijkse leven toe te passen. Met 15 minuten meer uit de stoel te komen vermindert risico op depressie. Amerikaans onderzoek bewijst het weer.

Bewegen tegen depressie

De laatste tijd kun je nogal eens een artikel voorbij zien komen over de positieve effecten van bewegen (lees onderaan over het onderzoek). Toch lijkt het in de praktijk vaak lastig om dit toe te passen. In ieder geval wordt het in de hectiek van de dag vergeten of niet belangrijk genoeg gevonden. De techniek zorgt er ook voor dat we minder inspanning hoeven te leveren voor bepaalde zaken. Is het gemakzucht, bepaalt het werk dat je veel zit of ben je vaak zo moe en futloos dat alles te veel is? Behalve dat een depressie een risicofactor is, kun je ook veel eerder fysieke klachten krijgen. Wat is jouw 'excuus' om de chronische geestelijke- en lichamelijke effecten van de 'zitziekte' te voorkomen?

Gelukshormonen

In beweging zijn betekent dat er dopamine en endorfine wordt aangemaakt. Ook wel gelukshormonen genoemd. Je hebt zelf in de hand of deze aanmaak extra gestimuleerd wordt. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn en veel tijd te kosten. Het is meer een kwestie van bewustworden, kleine aanpassingen maken en zo een nieuw patroon in laten slijten. Een nieuw gedrag wat je direct een positief gevoel brengt en op de lange duur problemen voorkomt. De mindset aanpassen doe je door bewust te zijn van wat je drijft en anders te gaan doen en te ervaren wat goed en niet goed voor je is. 

9 simpel uitvoerbare TIPS 

Met deze tips kun je al heel veel 'in beweging' brengen. Doe ze niet allemaal tegelijk, maar begin met 1 en wees trots als je het bent gaan doen. Het is wel altijd een kwestie van doorzetten, maar realiseer je wel dat elke nieuwe dag een nieuw begin kan zijn.

1. Gebruik een stappenteller of iets wat je beweging checkt.
Deze houdt bij hoeveel je op een dag beweegt. Dit motiveert en zeker als je dit met anderen mensen tegelijkertijd doet.

2. Lunchwandelen
Neem eventueel je boterham mee, maar gebruik de pauze om even in beweging te zijn. Dit is niet alleen goed voor je lijf, maar ook voor je mind omdat je even je hoofd leeg maakt.

3. Staan in bus, trein of tram
Staan in plaats van zitten is een andere houding en activeert daarmee andere spieren.

4. Pak altijd de trap
De trap in plaats van de lift op station je flat of op je werk maakt dat je je conditie traint.

5. Actief werken
Sta vaker op van je werk en als er de mogelijkheid is op je werk, maak gebruik van een stabureau. Doe overleg, evaluaties en vergaderingen zoveel mogelijk wandelend.

6. Lopend bellen
Grijp de mogelijkheid om al lopend te bellen.  

7. Parkeerplaats op afstand
Zet je auto verder weg, zodat je een stukje kunt lopen.

8. Rek en strek oefeningen
Sta af en toe op en rek jezelf eens flink uit door je armen omhoog te steken en je extra groot te maken. Je handen naar je tenen brengen met gestrekte benen is ook een goede oefening. 

9. Maak je toekomstbeeld van je gezondheid
Het helpt als je weet hoe je oud wilt worden. Heb je het idee dat iedereen die oud is klachten en mankementen heeft of wil je zo gezond mogelijk oud worden. De stappen van de TriA©  Move download je hier gratis. Ze helpen je om dit beeld helder te maken, met een bijbehorende kleine eerste stap.


Onderzoek 300.000 volwassenen

Voor de studie hebben Amerikaanse onderzoekers beroep gedaan op de genetische data van ruim 300.000 volwassenen. De wetenschappers, die gelinkt zijn aan het Massachusetts General Hospital, vonden dat mensen met hogere fysieke activiteit minder kans hadden op zware depressies.

Concreet toont de studie aan dat wanneer iemand een ‘zittend bestaan’ opgeeft voor een kwartiertje bewegen per dag, het risico op een depressie met maar liefst 26 procentpunt vermindert.

Met deze studie is voor de eerste keer aangetoond dat bewegen het ontwikkelen van depressies kan verhinderen. Uiteraard zijn er in het verleden al studies geweest die de connectie tussen fysieke activiteit, gemoedstoestand en mentaal welzijn onderzoeken, maar die vorige studies toonden enkel een link aan; ze toonden niet aan dat beweging effectief het risico op depressie doet dalen.

Bron: De morgen 

Download hier ons E-boek "Een leven vol verlies"

Vol met handige tips voor het omgaan met depressie na verlies.