Je stresslevel regelmatig checken, biedt je de kans om even afstand te nemen. Stress meten, is weten! Lees hier hoe je dat doet.

 

Stress meten, is weten!


Bewust-zijn van hoe ontspannen of gestrest je bent, helpt je de balans op te maken. 'Ben ik gestrest of ontspannen? Hoe voel ik me? Wat heb ik nodig?'
Om goed voor jezelf te zorgen en eventueel erger te voorkomen, kijk je even van een afstand naar de situatie waarin je je bevindt. Als je heel veel in je hoofd zit, en alles aan het bedenken bent en druk, druk, druk te zijn ben je minder bewust van je innerlijke onrust én je eventuele behoefte aan rust. Even stil staan bij brengt een ijkpunt. Hierdoor kun je een bewuste keuze maken; is wat ik nu doe goed voor mij? Voelt het goed om door te gaan? Het hoeft niet lang te zijn, maar kies voor dit soort momenten door de dag heen.


Onderstaande stappen helpen je om dit heel gemakkelijk even te checken.


Stap 1:


Zoek een plaats waar je zo'n 5 minuten alleen kunt zijn. Het toilet, een lege vergaderruimte, het balkon, de schuur of de tuin lenen zich hier perfect voor.


Stap 2:


Ga stevig staan  met je voeten een beetje uit elkaar. Maak bewust contact met de ondergrond.
Of ga met een rechte rug op een stoel zitten, ook met je voeten naast en iets uit elkaar.
Sluit je ogen en voel je complete voetzolen op de grond. Voel hoe ze de grond raken. Beweeg je tenen of je hakken indien nodig. Ga dan met je aandacht vanaf je voeten heel langzaam naar boven tot aan je kruin.
Neem alleen waar wat je voelt, zonder oordeel.


Stap 3:


Voel je spanning? Waar voel je die? In je hoofd, je buik, je benen, je schouders?
Voel je rust? Waar voel je die?
Merk je dat je moe bent? Hoe is het met je energie balans?

Stap 4

Maak de staat op en koppel voor jezelf terug welke factor dit verergert. Maak je je zorgen? Ligt er teveel op je bordje? Ben je al langer veel te moe? 

Stap 5

Wat heb je nu nodig om die spanning te verminderen?.Hang er een kleine actie aan die bijdraagt aan meer rust en ontspanning in je leven.

Bijvoorbeeld:

  • Ik zeg een afspraak af waarvan ik weet dat deze heel veel energie kost in plaats van energie geeft.
  • Ik ga nu naar mijn leidingegevende en vertel waaorm het teveel is.
  • Ik maak ga tijdens de lunch even naar buiten voor ene ommetje.
  • Ik bespreek vanavond met mijn partner dat ik..........

Stress meten, is weten! En weten is preventie ten top!

Succes en heel veel ontspanning gewenst.