Ken jij de term 'Technostress'? Deze vorm van stress komt steeds vaker voor en veroorzaakt zowel psychische als lichamelijk klachten. Wat kun je eraan doen?

De term technostress is nog niet zo oud, maar het feneomeen technostress heeft veel invloed op ons dagelijkse leven. Technostress wordt vooral veroorzaakt door de verplichtingen die we ons zelf onbewust opleggen of laten opleggen (vaak door onze omgeving). Als gevolg van het gebruik onze mobiele telefoon, tablets en e-mail op ons werk. Door e-mail, social media en andere mogelijkheden van snelle communicatie via onze smartphone enz. voelen wij ons vaak onbewust verplicht om direct te reageren. Een voorbeeld hiervan is een jong meisje, een puber, die in één maand meer dan 23000 WhatsApp berichten ontving en beantwoordde. Dit is nu een extreem geval, maar kijk eens naar jezelf, hoe ga jij om met social media?

Veelvuldig gebruik van een smartphone en tablet veroorzaakt allerlei klachten, zowel lichamelijk als geestelijk.

Als we eerst eens kijken naar de lichamelijke klachten.

Het grootse probleem bij het gebruik van onze smartphone en tablet is onze lichaamshouding. Deze verkeerde lichaamshouding heeft grote invloed op onze nek, rug en schouders. Ons hoofd wordt naar voor gebogen, wat zorgt voor een zware belasting van de spieren in de nek, bovenrug en schouders. Echter deze houding veroorzaakt ook een enorme belasting  voor onze tussenwervelschijven. Op den duur zullen ernstige klachten onstaan zoals:

  • spanningshoofdpijn
  • beperkte mobieliteit in het gebied van de bovenrug en nek ( gevaarlijk in het verkeer )
  • ernstige pijn in de schouders
  • verkeerde lichaamshouding met de schouders naar voor
  • kans op een nekhernia

Naast de lichamelijke gevolgen zijn er ook psychische en sociale  gevolgen van ons gebruik van de smartphone en tablet. Zoals reeds eerder gezegd voelen we ons verplicht om direct te reageren op ieder zinvol en zinloos bericht wat we ontvangen op onze smartphone met de nodige schadelijke gevolgen, zoals:

  • stress
  • niet geconcentreerd meer kunnen werken, met als gevolg extra werkdruk
  • gevaarlijke situaties in het verkeer
  • echte sociale contacten verminderen
  • slecht slapen omdat zelfs ’s nachts berichten beantwoord worden
  • niet los komen van je werk omdat je 24/7 bereikbaar bent. Er ontstaat dus een onbalans tussen werk en privé
  • minder contact binnen relaties

 

Heb jij ook last van technostress en wil je hier wat aan doen ?

Wil je meer rust in je leven ?

Wil het contact in je relatie verbeteren ?

Wil je 'nee' leren zeggen tegen je omgeving, als het gaat om gebruik van social media ?

Wil je de balans tussen werk een privé herstellen, door het structureren van je email gebruik ?

 

Wil je meer weten neem dan gerust contact met me op:

Pieter van der Eijken, TriA© coach, counselor en ergonoom, 06-5714 7332

Wandelcoach West Brabant,

 

Wil je zelf aan de slag met je interne communcatie?
Kijk dan HIER voor een podcast over dit onderwerp!